Print 

În contextul declarațiilor prezentate în cadrul unei emisiuni din 13 noiembrie 2024, Curtea Supremă de Justiție aduce la cunoștință publicului următoarele clarificări, în scopul excluderii interpretărilor eronate și informării corecte ce vizează activitatea instanței.

Contrar afirmațiilor făcute în cadrul emisiunii, care au sugerat că activitatea Curții Supreme de Justiție se limitează doar la examinarea cererilor de strămutare și a cererilor de accelerare, evidențiem faptul că aceste informații sunt incorecte și induc în eroare opinia publică.

Reamintim că, la 30 martie 2023, a fost adoptată Legea nr. 64 cu privire la Curtea Supremă de Justiție. La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 789/1996 cu privire la Curtea Supremă de Justiție a fost abrogată.

Potrivit art. 13 alin. (4) din Legea nr. 64 din 30.03.2023 cu privire la Curtea Supremă de Justiție, Curtea Supremă de Justiție își va începe activitatea în noua componență, în conformitate cu prevederile prezentei legi și cu competențele stabilite prin aceasta, la data când Președintele Republicii Moldova va numi, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, 9 judecători evaluați în acord cu reglementările Legii nr. 65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor și a candidaților la funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție.

În corespundere cu alin. (5) al aceleiași norme, Curtea continuă să funcționeze în componența actuală și examinează cauzele date prin lege în competența sa până la data când Președintele Republicii Moldova va numi, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, 9 judecători evaluați în baza Legii nr. 65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor și a candidaților la funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție.

Actualmente, se implementează reforma Curții Supreme de Justiție, iar, în virtutea art. 6 alin. (1) din Legea nr. 64 din 30 martie 2023 cu privire la Curtea Supremă de Justiție, în cadrul acesteia urmează să activeze 20 de judecători. Totuși, în prezent, activează doar 10 judecători, dintre care 5 judecători examinează cauzele penale și 5 judecători – cauzele civile, comerciale și de contencios administrativ. De asemenea, menționăm că unul dintre cei 10 judecători nu poate emite acte judecătoreşti de dispoziţie, în temeiul art. 18 alin. (1) din Legea nr. 65/2003, cauzele fiind examinate în momentul de față doar de către 9 judecători.

Astfel, completele de judecată ale Curții Supreme de Justiție au un volum excesiv de lucru, determinat de numărul mare de dosare aflate în procedură, de complexitatea acestora, precum și de existența în procedură a dosarelor care urmează a fi examinate cu prioritate și în regim de urgență.  

Menționăm că, activitatea actuală a Curții Supreme de Justiție nu se reduce doar la examinarea cererilor de strămutare și accelerare.

În pofida numărului mic de judecători, informăm că în perioada 1 ianuarie 2024-14 noiembrie 2024, pe rolul Curții Supreme de Justiție s-au aflat 10045 de cauze, dintre care au fost soluționate pe fond 3854 de cauze, la care se mai adaugă examinarea altor 2188 de cereri procesuale (accelerări, conflicte de competență, strămutări, recuzări, abțineri etc.). În perioada de referință au mai avut loc 270 de ședințe publice cu participarea părților.

Curtea Supremă de Justiție respinge orice declarație neveridică, menită să submineze încrederea publicului în activitatea sa, subliniind importanța unei informări corecte în spațiul public.

De asemenea, instanța supremă reiterează angajamentul de a-și exercita atribuțiile cu profesionalism și integritate, având ca obiectiv protejarea drepturilor și intereselor legitime ale justițiabililor.

Curtea Supremă de Justiție continuă să manifeste deschidere totală față de orice solicitare de informații, promovând constant transparența proactivă prin publicarea pe pagina web oficială a informațiilor de interes public, oferind, astfel, acces societății la activitatea pe care o desfășoară.