O nouă discuție cu reprezentanţii Programului USAID referitor la perfecţionarea sistemului de distribuire aleatorie a dosarelor şi înregistrarea audio a şedinţelor de judecată
Astăzi, 28 februarie, la Curtea Supremă de Justiţie a avut loc şedinţa de lucru cu preşedinţii judecătoriilor din mun. Chișinău şi a Curţilor de Apel. La şedinţă a participat şi preşedintele–interimar al Consiliului Superior al Magistraturii, Dumitru Visternicean şi reprezentanţii proiectului „Consolidare a Instituțiilor Statului de Drept” (ROLISP) a Programului USAID, având în vedere că a fost abordat subiectul, referitor la perfecţionarea sistemului de distribuire aleatorie a dosarelor prin intermediul Programului Integral de Gestionare a Dosarelor (PIGD) şi înregistrarea audio a şedinţelor de judecată.
Au fost puse în discuţie multiple aspecte privind modalitatea de înregistrare, distribuire şi examinare a cererilor de revizuire, recuzare, amânare şi urgentare; întocmirea unui grafic cu zilele de serviciu a judecătorilor; constituirea în fiecare instanţă a unei cartoteci pentru păstrarea CD-urilor cu înregistrările audio a şedinţelor de judecată pentru a se evita deteriorarea acestora; exactitatea datelor statistice conform programului menţionat, etc.
Un alt subiect s-a referit la eliberarea copiilor materialelor din dosar, în special din cele penale care sunt, deseori, în câteva volume. Aici dl Poalelungi a menţionat practica Curţii Europene pentru Drepturile Omului care indică eliberarea doar a actelor judecătoreşti, iar pentru a se lua cunoştinţă cu celelalte materiale, se va angaja un avocat. Totodată, a informat că în scopul facilitării accesului la materialele dosarului a participanţilor la proces, inclusiv obținerea copiilor, actualmente se discută cu Ministerul Justiţiei şi partenerii străini în vederea elaborării unei baze de date electronice care va încorpora toate documentele aflate în dosarul cauzei.
La moment, în cel mai scurt timp posibil, în colaborare cu Ministerul Justiţiei, va fi pus în aplicare Portalul instanţelor judecătoreşti, unde pentru fiecare instanţă de judecată va fi publicată informaţia despre cauzele depuse, şedinţele de judecată, părţile în proces, actele judecătoreşti emise şi altă informație necesară justițiabililor, analogic cu informaţia prezentată pe pagina web a Curţii Supreme de Justiţie.
Asupra problemelor discutate au parvenit multiple propuneri, care urmează să fie încadrate în actele instituţionale elaborate de către Consiliul Superior al Magistraturii (Regulamentul privind modul de distribuire aleatorie a dosarelor pentru examinare în instanţele judecătoreşti; Regulamentul privind înregistrarea audio digitală a şedinţelor de judecată şi Instrucţiunea cu privire la activitatea de evidenţă şi documentare procesuală în judecătorii şi curţile de apel).
La finalul întrevederii, Mihai Poalelungi, a atenţionat preşedinţii de instanţe referitor la calitatea întocmirii actelor judecătoreşti, care are încă multe lacune şi că în timpul ce urmează vor fi supuse controlului. A menţionat la fel, despre unificarea practicii judiciare şi în acest scop preşedinţii sunt obligaţi să pună în discuţie cu judecătorii instanţei, Hotărârile explicative ale Plenului Curţii Supreme de Justiţie, Recomandările şi Avizele consultative.
Referindu-se la calitatea şi imparţialitatea actului de justiţie, Preşedintele Curţi Supreme de Justiţie a recomandat examinarea în termene restrânse a dosarelor de interes public, accentuând aparte dosarele ce ţin de infracțiunile de corupţie, în special la aplicarea pedepselor, care deseori sunt prea blânde.