Examinarea petiţiilor anonime – obiectul unei noi sesizări a CSJ la Curtea Constituţională
Marţi, 17 septembrie 2013, la ora 10, Curtea Constituţională va efectua controlul constituționalității Legii cu privire la petiţionare şi Regulamentului Centrului pentru Drepturile Omului, a structurii, a statului de funcţii şi a modului de finanţare a acestuia.
Exercitarea jurisdicţiei constituţionale a fost solicitată, la iniţiativa preşedintelui CSJ Mihai Poalelungi, de Plenul Curţii Supreme de Justiţie prin Hotărârea nr. 12 din 29.04.2013 privind sesizarea Curţii Constituţionale referitor la controlul constituţionalităţii unor prevederi Art. I şi Art. II ale Legii pentru modificarea unor acte legislative nr. 73 din 04.05.2010 (Monitorul Oficial nr. 94-97/272 din 11.06.2010).
Din textele legale, care reprezintă obiectul sesizării, rezultă că petiţiile anonime, referitoare la securitatea naţională sau ordinea publică, se remit spre examinare organelor competente.
Plenul a reţinut că, aparent, legislatorul s-a conformat prevederilor paragrafului 2 al art. 8 din CEDO, care stabileşte că amestecul unei autorităţi publice în viaţa intimă, familială şi privată este admis decât în măsura în care acest amestec este prevăzut de lege şi dacă constituie o măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale.
Plenul Curţii Supreme de Justiţie a considerat că operarea în textul legii cu sintagmele ordinea publică şi organele competente, care au un caracter generic, poate conduce la violarea drepturilor garantate de art. 28 din Constituţia Republicii Moldova şi art. 8 din CEDO. Amestecul în viaţa intimă, familială şi de familie, poate fi considerat ca fiind prevăzut de lege, doar în cazul în care reglementarea legală este suficient de exactă şi conţine destule măsuri de protecţie contra acţiunilor arbitrale ale autorităţilor publice.
Întru conformarea cu cerinţele art. 8 din CEDO, prevederile legale, care admit amestecul în viaţa privată, trebuie formulate cu claritate, pentru a acorda individului o protecţie adecvată contra ingerinţelor arbitrare. La fel, reglementările, care admit ingerinţe în exercitarea dreptului consacrat în art. 8 din Convenţie, trebuie să asigure un echilibru între drepturile individului şi interesele statului.
În opinia Plenului, prevederile art. 10 alin. (2) din Legea cu privire la petiţionare, pentru a fi conforme art. 8 din Convenţie, trebuie să conţină garanţii adecvate de protecţie pentru a împiedica abuzul de putere al autorităţilor publice la examinarea petiţiilor anonime. Este necesar ca textul legislativ pertinent să conţină dispoziţii explicite şi detaliate asupra naturii informaţiilor din petiţiile anonime, precum şi să enumere organele concrete ale statului competente să le examineze.
Detalii despre dosar pot fi accesate aici.